Finanse i biznes Prawo

Konsument w końcu pod ochroną?

sxc.hu
sxc.hu

Główne założenia nowo przyjętej przez rząd polityki ochrony konkurencji i konsumentów to usprawnienie systemu ochrony, udoskonalenie metod wykrywania monopolów i karteli oraz przeciwdziałanie naruszeniom uprawnień tzw. „słabszych” uczestników rynku. Czy zainicjowana przez UOKiK misja wprowadzi realne zmiany czy jest to tylko kolejny martwy przepis? Trudno powiedzieć. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że po raz pierwszy wszelkie strategie dotyczące kwestii takich jak ochrona konkurencji czy praw konsumenta zostały zebrane i spisane w jednym dokumencie. Mimo tego, że mogłoby się zdawać iż te dwie rzeczy się ze sobą wykluczają, tak naprawdę cele są zbieżne – w końcu chodzi przede wszystkim o ochronę konsumenta przy jednoczesnym stworzeniu takich warunków w których konkurencja może się efektywnie rozwijać. Efektywnie czyli jak? Przede wszystkim tak, żeby każdy przedsiębiorca miał możliwość współpracować ze słabszymi od siebie na zasadzie uczciwości. Warto również zwrócić uwagę na to, że przyjęty przez Radę Ministrów akt prawny nie odnosi się wyłącznie do UOKiKu, ale również podkreśla odpowiedzialność innych podmiotów takich jak organizacje pozarządowe czy organy kontroli. Twórcy dokumentu podkreślają jednak, że konkurencja nie zawsze będzie celem samym w sobie. Tak naprawdę na pierwszym miejscu zawsze powinien stać konsument.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *