Zdrowie i uroda

Czym jest stres?

Stres to, najprościej ujmując, reakcja organizmu na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę lub przekraczają nasze zdolności do radzenia sobie. Takie wydarzenia zwane są stresorami. Ich źródło może być fizyczne (np. hałas, choroby, katastrofy naturalne) i społeczne (np. ciąża, brak zatrudnienia, przestępczość).

Stresory

Poza podziałem na fizyczne i społeczne, stresory mogą też różnić się względem siły oddziaływania. Najsłabsze z nich, określane jako codzienne utrapienia, mimo niewielkiej siły oddziaływania, mogą stanowić problem ze względu na ich powszechność. Należą do nich, między innymi, konflikt z przełożonymi, przebita opona, spóźnienia, czy też innego rodzaju drobne pomyłki. Kolejnym poziomem stresorów są stresory poważne, czyli związane ze zmianami życiowymi. Są nimi takie rzeczy jak zmiana pracy, narodziny dziecka, czy też wejście w związek małżeński. Ostatnim poziomem są stresory katastrofalne, cechujące się oddziaływaniem na całe grupy ludzi, uderzające w najbardziej podstawowe ludzkie potrzeby
i wartości, jak życie i bezpieczeństwo. Towarzyszy im zazwyczaj ekstremalny stres, niekiedy traumatyczny, mogący zostawić za sobą długotrwały ślad psychiczny. Ich przykładami są między innymi wojny, katastrofy naturalne, czy zamachy terrorystyczne.

Nie wszystkie stresory są związane z negatywnymi wydarzeniami, bo obecność przykrego wydarzenia go nie cechuje. Istotą stresu jest potrzeba zaadaptowania się do nowej sytuacji stanowiącej wyzwanie, wymagającej zmiany by odzyskać równowagę.

Po co stres?

Stres powoduje aktywizację całego organizmu, która ułatwia nam mobilizację sił fizycznych i psychicznych. Wielu osobom pewiem poziom stresu jest niezbędny, aby podjęli działanie. Zarówno zbyt mały jak i zbyt duży poziom stresu zmniejsza naszą umiejętność efektywnego działania. Najlepiej funkcjonujemy, gdy istnieje optymalny poziom pobudzenia, gdyż stres wtedy nie paraliżuje, a mobilizuje. Odpowiedni poziom stresu jest jednak trudny do określenia, gdyż każdy z nas ma inną odporność na stres, która zmienia sięw ciągu naszego życia i w zależności od naszej kondycji psychofizycznej. Każde zadanie ma również subiektywny stopień trudności wykonania, przykładowo przy publicznych wystąpieniach, gdzie jedni z łatwością będą przemawiać do masy ludzi, a inni nie dadzą rady wyjść przed nich.

Dodatkowo, stres pełni funkcje informacyjną. Stres nigdy nie jest odczuwany bez powodu. Wgląd w to, co nas stresuje i dlaczego dostarcza nam wiedzy o nas samych. Przykładowo, jeżeli stresujesz się na samą myśl o kolejnym dniu w pracy do takiego stopnia, że pojawiają się objawy takie jak błole głowy, mięsni czy serca, to widać, że coś działa w niej na ciebie destrukcyjnie. Warto jest przeanalizować co nas najbardziej stresuje i nie ignorować sygnałów płynących z naszego ciała.

Jak sobie z nim radzić?

Radzenie sobie ze stresem to bardzo szerokie zagadnienie. Ważnym jest, aby znaleźć co nam pomaga najbardziej. Może to być trening, medytacja, spacer, muzyka, masaż klasyczny, filmy, gry zespołowe czy komputerowe. Każdy powinien wypracować swój własny pakiet działań antystresowych uwzględniający jego temperament, zainteresowania i możliwości, zwracając uwagę na to, jakie zmysły dostarczają nam szczególnej przyjemności. Ważne jest, aby te działania nie obracały się przeciwko nam. Jeśli doprowadzają do konfliktów z otoczeniem, nałogów (w tym nałogów behawioralnych, jak zakupoholizm, pracoholizm czy objadanie się), to mogą szkodzić naszemu zdrowiu bardziej niż sam stres.

Mimo indywidualności walki ze stresem, można udzielić kilku podstawowych wskazówek:

  • Uwierz w siebie
  • Traktuj trudności jak wyzwania
  • Naucz się odprężać
  • Bądź aktywny
  • Poznaj i szanuj swoje uczucia
  • Skorzystaj z pomocy